Õpetaja töökava

Õpetaja töökava näidis (muusika, 5. klass)

Õpetaja töökava näidis
MUUSIKA 5. KLASS
Koostaja: Anne Ermast
1 tund nädalas, õppeaastas 35 tundi
Kasutatav õppekirjandus:
Roos, H. 2010 Muusikaõpik 5. klassile. Avita: Tallinn.
Roos, H.2010 Muusikaõpetuse töövihik 5. klassile. Avita: Tallinn
Roos,H 2010 Muusikaõpetus 5. klassile CD. Avita: Tallinn
Järv, H- M. Sepp,A 2009 Muusikaõpetus 5 klassile, Avita: Tallinn
Järv,H-M.1998 Muusikaõpetus 4. klassile, Avita: Tallinn
Lisamaterjalid:
Ainsley, R. 2000 Klassikaline muusika. Tallinn: Varrak
Barber, N. Mure, M.2000 Muusikamaailm. Tallinn: Avita
T. Särg Eesti kalendrilaulud viisidega, 2008+ CD Tallinn: Koolibri

Õppe-nädalTeema
Lõiming. Läbivad teema
Laulud ja hääle arendamine ÕpitulemusedTeadmised/oskused

Õpitulemused
Pillimäng

Õpitulemused
Muusika kuulamine

Õpitulemused
Muusikaline liikumineÕpitulemusedOmalooming

Õpitulemused


Füüsiline õpikeskkond:Naturaalklaver, tabelid (rütmitabelid, heliastmik, rändnoot)


Füüsiline õpikeskkond:Orffi instrumen-taarim,plokkflöödid ja/ või väikekandled, jmFüüsiline õpikeskkond:
DVD-d, DVD mängija, internet, CD-d, CD-mängija Data-projektor
Füüsiline õpikeskkond:
CD-d, CD-mängija, klaver, suurema ruumi kasutamise võimalus
Füüsiline õpikeskkond:
Orffi instrumentaarium, Plokkflöödid ja/või väikekandled jm

1.-2. nädal 
Muusika mõju
Lõiming:
Eesti keel (teksti mõtestamine, väljendusoskuse arendamine); 
matemaatika ( tm, rütmivältused);
kehaline kasvatus
(loovliikumine);
Läbivad teemad:
Väärtused ja kõlblus
(muusika kui ajatu suhtlusvahend, muusika kui väärtus
tehnoloogia ja innovatsioon(muusikalise teabe otsing - IKT). 
Tere hommikust!
muusikalist Imelaps
P. Rips (lk 6)

Kuulmise järgi.

  • Laulab voolavalt, selge diktsiooniga, vastavalt õpilase muusikalistele võimetele intonatsioonipuhtalt.


Tere hommikust!
  • Tunneb vahelduvat taktimõõtu,
  • iseloomustab meloodiat.


Tere hommikust!
  • Saadab trianglil.

Tere hommikust!
(CD 1, 1) P. Rips
  • Võrdleb ja toob esile interpretatsiooni erinevusi klassis ja CD-lt kuuldu põhjal.
Tere hommikut!
  • Liigub silbitamismängus 4/4 taktimõõdus kasutades kehapilli.* *
Rütmi- ja silbitamismäng Tere hommikut'!* *
  • Loob uued sõnad- soovid uueks õppeaast-aks,
  • loob kaasmänguna omaloomingulise liikumise keha-pillil pinginaab-riga. (Jälgib sõnarütmi sobivust kehapillile).
Muusika me sees
T. Kõrvits, sõnad P. Aimla ( lk. 8)

Kuulmise järgi.

  • Laulab
reipalt, vastavalt võimekusele intonatsioonipuhtalt.
Muusika me sees
  • Teab, millest sünnib muusika,
  • rakendab/kasutab varemõpitust mõisteid: segno jalatern. (lk 11)
(TV lk 5d),
  • määrab laulu vormi.
Muusika me sees
  • Saadab kehapillil vahemängu.
  • Toob näiteid ja iseloomustab suvel kuulatud muusikat, põhjendab
oma arvamust,
  • omab teavet esitajate kohta
(TV lk 4-5. Vajadusel kasutab IKT-d).



3.-5.
nädal 

Muusika väljendusvahendid
(kaheksandik- taktimõõt)
Lõiming:
eesti keel (teksti mõtestamine);matemaatika
( helivältused, rütmid, taktimõõt).
Läbiv teema:kultuuriline identiteet(muusika eesti rahvusliku identiteedi kujundajana).
Muusika me sees
( kordavalt) (lk 8)

  • Laulab rütmikalt, pöörab laulmisel tähelepanu muusika väljendusvahenditele.

  • Tunneb muusika väljendusvahendeid, nende funktsiooni,
(lk 12,13)
  • teab noodivältuste vahelisi suhteid (tv ül 2, 3).



Hard Rock Hallelujah
T. Putaansuu Lordi
( www.youtube. com eurovisioon 2006 ja TTÜ meeskoori esituses) või (CD1, 3).
  • Leiab sarnasusi ja erisusi kuulatud esitustes,
  • kirjeldab muusika karakterit, väljendusvahendeid.
  • Liigub muusikas vastavalt ühele valitud väljendus-vahenditest. (`1)
  • Loob liikumise ühele muusika väljendusvahen-dile rühmatööna. ( `1)
Viire takka
Eesti rahvalaul (lk 21)
(kaheksandik taktimõõt)

Astmete järgi

  • Laulab siduvalt pianos, mezzopianos pöörates tähelepanu õigele hingamisele.
  • Teab mõistet rütm,
  • tunneb Viire takka
rütmivältuseid kaheksandiktaktimõõdus ja oskab neid plaksutada,
  • määrab laulu helistiku.
( TV ül 4)
Viire takka
  • Saadab plokkflöödi ja/või kandlega.
Viire takka * *
(www.youtube.com 5) Haaslava meeskoori topeltkvartett.
  • Võrdleb enda esitust ja kuulatut, muusikalisi väljendusvahendeid kasutades.


6.-8.
nädal 
Tere, sügis!

Pidekaar
Sidekaar

Lõiming:
eesti keel (teksti mõtestamine);
matemaatika
(pide,-sidekaarega hälivältused rütmid, tm);
loodusõpetus
(saamide asukoht kaardil).

Läbiv teema:Kultuuriline identiteet
(rahvakalendri tähtpäevad, esivanemate pärandi väärtustamine, kultuuride mitmekesisus)
Tere, sügis!
M. Wunderlich (lk 22)

Kuulmise ja astmete järgi.
  • Laulab liikuvalt hea diktsiooniga, vastavalt muusikalistele võimetele kahehäälselt.


Tere sügis
  • Tunnetab laulu 2-osalist taktimõõtu,
  • kordab õpitud rütmivältuseid.
  • Teab mõistetepidekaarsidekaartähendust ning
kasutab musitseerimisel, ( tv ül 6),
  • määrab laulu helilaadi,

  • Tunneb mardipäeva kombestikku.
Tere, sügis!
  • Saadab vahemängu plokkflöödil.



Sügis A. Vivaldi
(CD 1, 8)
Torm süidist nr.1. J.Sibelius ( CD 1, 9)

  • Valib vastavalt muusikale foto sügisest, põhjendab oma valikut,
  • iseloomustab kuuldud muusikat
väljendusvahendite kaudu (TV ül 5).


  • Väljendab sügismeeleolu kehapillil (vihma-krabin, tugev sadu, torm jm).

Loi, loi,
Nunnuko nuu Saami joig (lk 24)


Astmetega.





  • Laulab vabalt ja hoogsalt.





Loi, loiNunnuko nuu
  • saadab laule trummil ja kandlel meet-rumit rõhuta-des (võib lisada ka burdooni bass-ksülofonil).
Saami Musical Tribute(www.youtube.com)
  • Iseloomustab Saami muusika omapära,
leiab muusikas pidesid.
Loi loi, Nunnuko nuu
Liigub muusika/laulu saatel.
Loi, loirühmatööna
  • loob laulule liikumise.

Mardi tantsulaul Rahvalaul Hanilast.(lk 44)
Ettevalmistavalt astmetega.
  • Laulab peast, julgelt ja hoogsalt rõhutades takti 1. lööki.

Mardi tantsulaul
  • Saadab laulu kandlel, rõhutades labajalaga takti 1. lööki
Mardi tantsulaul (Eesti kalendrilaulud viisidega (CD –8)* *
  • Võrdleb kuulatud ja esitatud laulude esitust.
  • Liigub vastavalt omaloomingulise värsirea sisule sobivas tempos ja dünaamikas.
Mardilaul
  • Esitab klassikaaslastele mardipäeva mõis-tatusi,
loob mardi-laulule uusi värsse.
9.-10. nädalTempo:largo,andante, moderato,
allegro, presto

Dünaamika:(kordavalt)
piano, forte, mezzopiano, mezzoforte, >, <.

Lõiming:
eesti keel (teksti mõtestamine);matemaatika (tm, helivältused);
itaalia keel
(tempo- ja dünaa-mikamärgid).

Läbiv teema:
tehnoloogia ja innovatsioon
(õpitu kinnistamine interaktiivse mängu kaudu).
Nõiaelu Ü. Vinter, sõnad E. Vetemaa
(lk 30)

Kuulmise järgi.

  • Laulab salatsevalt, vastavalt tempo märkidele väljendusrikkalt, lähtuvalt võimetest intonatsioonipuhtalt.

  • Teab tempo eesti- keelseid nimetusi,
  • määrab/ kujundab tempo vastavalt tähistusele.

  • Teab dünaamikatähendust muusikas,
  • tunneb dünaamikamärke itaalia keeles
( tv ül 7, 8, 9).

Valikuliselt:
Interaktiivne mäng tempo- ja dünaamikamärkide kinnistamiseks: www.koolielu.ee LINKA. Ermast

Ungari tants nr 5 J. Brahmns
  • Mängib A osas vastavalt tempole kaasa kehapillil.

Ungari tants nr.5.J. J. Brahmns
(CD 1,12).
  • Märkab muusikas tempomuutuseid,
  • iseloomustab muusikat, kasutades tempo- ja dünaami-katermineid,
  • määrab muusika taktimõõdu ja vormi.

Interaktiivne mäng
  • Liigub vastavalt omaloomingulise värsirea sisule sobivas tempos ja dünaamikas.

  • Loob Ungari tantsule 4/4 tm-s kehapillil kaasmängu.

Interaktiivne mäng
  • Loob omaloomingulise värsirea ja kasutab selles dünaamika- ja tempomärke,
  • esitab seda väljendusrikkalt
11.
nädal 
Meloodia

Lõiming:
eesti keel (teksti mõtestamine);matemaatika(helivältused, tm);
kunst
(meloodia kuju-tamine värvides);
loodusõpetus
(kodukoha ja eesti tasapinnad, mäed).

Läbivad teemad:
keskkond ja jätkusuutlik areng(loodushoid);
tervis ja ohutus
(tervislik eluviis kui väärtus).
Mäkke ronimine(lk. 14)kaanon.(Kordavalt 4. kl)* * (lk.39)

  • Astmetega.

  • Laulab selge diktsiooniga kaasates kehapilli ja arvestades tempotermineid.


  • Teab mõistetmeloodia,
  • kirjeldab meloodia liikumist
  • kirjeldab duur ja moll helilaadi.

Tule metsa,
  • Iseloomustab meloodia liikumist
  • määrab laulu helilaadi,
  • kujutab refrääni meloodiat graafiliselt.


  • Liigub laulu saatel omaloomingulise liikumise järgi

Mäkke ronimine
  • Loob pinginaabriga lihtsa liikumise
suunal edasi ja tagasi (kasutabsamm, jooksen, seis).

Tule metsa R. Rannap, O. Arder (lk 40)
Kuulmise järgi.
  • Laulab vabalt, ja hoogsalt vastavalt õpilase muusikaalsele võimekusele intonatsioonipuhtalt.


Õunalaul R. Rannap
Ruja.( youtube)
  • iseloomustab meloodiat ja muusika karakterit.

  • Kujutab kuulatud muusikat värvide kaudu kunstitöös.


12.-13. nädal 
Advent
C-duur, a-moll helistik

Rene Eespere

Lõiming:
eesti keel (teksti mõistmine);matemaatika(taktimõõt, helivältused, duuri valem);
käsitöö (kindakirjad).

Läbiv teema:tehnoloogia ja innovatsioon(interaktiivse veebikeskkonna kasutamine musitseerimisel)
<span style="background:#FF7F50"</span>R.Eespere, sõnad L. Tungal ( lk. 52)

Kuulmise järgi

  • Laulab vastavalt märgitud tempole ja dünaamikale väljendusrikkalt, avardab hääle ulatust.


  • Tunneb/määrab laulu helistiku,
  • seostab duuri valemit klaviatuuriga,
  • seostab täht- ja astmenimed,
  • laulab C-duuri ja C -duur kolmkõla (TV ül 11-13),
  • seostab klaveril ( klaviatuuril) C- duuri* *
(kasutab võimalusel programmi:VirtualkeyboardLINK).* *

Kindakiri
  • Saadab plaatpillil C-duuris

Mängib C-duuri, a- molli klaveril.


Ärkamise aeg
R. Eespere ( CD 2 ,5)
  • Tunneb teost esitanud kooriliiki.
  • iseloomustab R. Eespere laulude karakterit ja laulutekstide sõnumit.


  • Improviseerib C-duuris plaatpillil talve meeleolu väljendades.
Kalevipoja laul
eesti rahvalaul (lk 51).

Astmete ja tähtnimedega.
  • Laulab hoogsalt selge diktsiooniga.
  • Tunneb/ määrab laulu helistiku,
  • seostab täht- ja astmenimed,
  • laulab a-molli ja a- moll kolmkõla (TV 14, 15)
  • seostab a-molli klaviatuuriga.
Kalevipoja laul
  • Saadab laulu plaatpillil a- mollis.




14.-15. nädal
Jõulude ootus

Lõiming:
eesti keel (teksti mõtestamine);
matemaatika ( tm, helivältused);
kunst
(muusika väljendamine värvides);
inimeseõpetus
(advent, jõulud);
loodusõpetus
(loodusnähtused talvel).

Läbiv teema:
Väärtused ja kõlblus(pere- traditsioonid kui väärtus).
Haldjate jõuluöö
V. Sefve ( lk 63)

Astmete ja kuulmise järgi

  • Laulab salapäraselt, kujundab dünaamika vastavalt sisule.


Kinnistab õpitud astmeid ja helivältusi

(TV ül 16) (lk 54),
  • tunnetab Haldjate jõuluöös 2-osalist taktimõõtu,
Haldjate jõuluöö
  • Saadab soprankella-mängul või plokkflöödil.


Jõuluingel O. Ehala
Angels Enya
  • Võrdleb ja iseloomustab muusikapalade rütmi, meloodiat, tempot, dünaamikat ja esitust* *


Haldjate jõuluöö
grupitöö
  • Laulu lavastamine vastavalt sisule.

  • Väljendab värvide kaudu kuulatud Enya Angelsmuusikat.

Valikuliselt:
  • mängib jõuluvaheajal täringumängu (tv lk 32-33)
Lumehelbeke
R. Pajusaar (lk 60)

Astmete järgi.

  • Laulab õrnalt pianos.

  • Kinnistab õpitud astmeid ja helivältusi,
  • tunnetab 3-osalist taktimõõtu.
Lumehelbeke
'* Saadab vahemängu trianglil/ soprankella-
mängul (lisada vahemängus sosinal tasa-tasa).



2. pool-
aasta

16.-18.
nädal 
Minu emakeel ja kodu
G-duur helistik
e-moll helistik
Lõiming:
eesti keel
(teksti mõtestamine);
matemaatika
(taktimõõt, helivältused)
Läbiv teema:kultuuriline identiteet(traditsioonide väärtustamine);
tehnoloogia ja innovatsioon(interaktiivse veebikeskkonna kasutamine musitseerimisel);väärtused ja kõlblus(kodu kui väärtus).
Emakeel T. Raadik,
(lk 76)

Astmete ja kuulmise järgi.

  • Laulab tundlikult, selge diktsiooniga, tunnetades emakeele ilu

Emakeel
  • Määrab laulu helistiku, seostab astmetega,
  • tunneb laulu rütme,
  • määrab laulu vormi.

  • laulab G-duuri ja kolmkõla ( TV ül 19).

  • Improvisee-rib G-duuris 4/4 tm-s rondo vormis plaatpillil.


  • Liigub improviseerides rondo vormi refrääni ajal
( liiguvad need, kes pilli ei mängi).

  • Improviseerib G-duuris 4/4 tm-s rondo vormis plaatpillil.
Valikuliselt:
  • Loob G-duuris või e-mollis lihtsa 4- taktilise meloodia, pealkirjastab.
Meil aiaäärne tänavas Eesti rahvaviis, sõnad L. Koidula (lk 77)

Astme- ja tähtnimedega.
  • Laulab peast, voolavalt ja võimetekohase intonatsioonipuhtusega.
Meil aiaäärne tänavas
  • Määrab laulu helistiku, seostab astmetega.
  • Teab e-molli paralleelhelistikku,
  • laulab e-molli ja e- moll kolmkõla,
seostab e-molli helirida ja kolmkõla klaviatuuriga ( TV ül 20).
Meil aiaäärne tänavas
  • Saadab laulu plaatpillil burdoonil,
  • kasutab laulu viimast muusikalist lauset eel- ja lõpumängus plokkflöödil.
Meil aiaäärne tänavasK. Türnpu
(CD 2, 8)
  • Leiab sarnasusi ja erinevusi lauldud ja kuulatud esituste vahel.



19.-20.
nädal 
F-duur helistik

d-moll helistik

Lõiming:
eesti keel
(teksti mõtestamine);matemaatika
(duur ja moll helilaadi valem, taktimõõt, helivältused),
loodusõpetus(kodukoha, Eesti veekogud).

Läbiv teema:
tehnoloogia ja innovatsioon
(helistike mängimine interaktiivses keskkonnas).
Sabalaul
M. Hunt ( lk 84)

Kuulmise ja osaliselt astmete järgi.

  • Laulab hoogsalt, hea artikulatsiooniga, vastavalt võimekusele intonatsioonipuhtalt.

Sabalaul
  • Määrab laulu helistiku, seostab astmetega,
  • tunnetab 2-osalist taktimõõtu,
  • Teab F-duuri tunnuseid,
  • seostab F-duuri valemi ga,
  • laulab F-duuri ja kolmkõla.


Sabalaul
  • Mängib saadet refräänis ja vahemängus metallofonil,
  • seostab F-duuri ja kolm-kõla klaviatuu-riga: [www.virtualkeyboard.com Virtual keyboard],LINK(tv ül 21).


Sabalaul
  • Liigub vahemängudes paarilisega.

Sabalaulul
  • Loob paarilisega vahemängule. liikumise.
Luukere meresõit
T. Aints, sõnad Wimberg ( lk 86)

Kuulmise ja osaliselt astmete järgi.

  • Laulab vastavalt tempo märgistusele, hasartselt ja väljendusrikkalt.
Luukere meresõit
  • Määrab laulu helistiku, leiab Jo-asukoha, seostab astmetega,
  • teab laulu tempomärgistuse itaaliakeelseid vasteid.

  • Ehitab d-molli valemi järgi,
  • teab d-moll toonikat ja kolmkõla,
iseloomustab kõlaliselt moll-helilaadi,
  • määrab d-moll paralleelhelistiku (TV ül 22).
  • Improviseerib d-mollis
(metoodiline võte: küsimus- vastus).
  • Kuulab/ iseloomus-tab kaasõpilaste improvisatsioone.

  • Improviseerib d- mollis plaatpillillil (küsimus- vastus).

21.-22.
nädal
Eesti Vabariigi sünnipäevKordamine
Lõiming:
eesti keel, kirjandus
(M. Veske, teksti mõtestamine, väljendusoskuse arendamine, värsirea koostamine); kunst
(muusika visualiseerimine);
ajalugu
(laulev revolutsioon);
loodusõpetus (eesti kaart ja maakonnad).

Läbiv teema:
kultuuriline identiteet
(rahvuskultuur identiteedi kujundajana); väärtused ja kõlbluspärimuskultuuri ja eesti muusika väärtustamine).
Kas tunned maad
F. Berat, sõnad M. Veske (lk 90)

Kuumise järgi.
  • Laulab reipalt, selge diktsiooniga peast.

Kas tunned maad
  • tunneb laulus esinevaid võtmemärke,
  • teab eeltaktitähendust
  • tunnetab 4-osalist taktimõõtu.

Kodumaine viis
( CD 3, 2) Heino Eller
  • Iseloomustab muusika iseloomu, meloodia liikumist, dünaamikat, tempot,
  • kirjeldab kujutluspilte kuulatud muusikast.


Kunstitöö:
Minu armsaim paik Eestis
  • Loob kunstitöö koos iseloomus-tava värsireaga. (Kasutab erinevaid kunstitehnikaid). * *
Mu isamaa, mu õnn ja rõõmF. Pacius, sõnad J. V. Jannsen ( lk.91)

  • Laulab kindlalt peast, tunnetab hümni ühendavat jõudu.

  • Teab Eesti hümni tekkelugu, autoreid.
  • mõtestab hümni salmide sõnumit.

Koit T. Mägi (CD 1, 16).
  • Teab laulu tekkelugu ja selle tähendust lähiajaloos,
  • iseloomustab laulu rütmi, sõnumit, muusikat väljendusvahendite kaudu.


23.-24. nädalKoorilaul eestluse kandjana

Kooriliigid

Lõiming:
kirjandus
( F. Kuhlbars, teksti mõtestamine); kehaline kasvatus
( liikumise lisamine);
ajalugu
(laulupeo traditsioon).

Läbiv teema:
kultuuriline identiteet(koorilaul kui eestluse kandja laulupidude traditsiooni kontekstis.
Taotlus – innustada õpilasi laulma kooris).
Valikuliselt:
a)Kui Kungla rahvas
K. A. Hermann, sõnad F. Kuhlbars ( lk. 24)

Kuulmise järgi.

  • Laulab rõõmsalt ja hoogsalt, rõhutades takti esimest lööki,
  • laulab hea diktsiooniga peast.


  • Tuletab meelde K. A. Hermanni tähenduse eesti kultuuriloos,
  • tunnetab 2/4 taktimõõdus rõhulist osa.


Kui Kungla rahvas
  • Mängib salmi takti esimesel löögil kannelt,
  • rõhutab refräänis takti esimest lööki trummil.
Segakoor-
Kui Kungla rahvas
K. A. Hermann
(DVD Maa ja ilm laulupidu- rokikoor
(segakoor)
  • Võrdleb omavahel tunni ja laulupeo esitusi.
Naiskoor-
Ei saa mitte vaiki olla M. Härma
Poistekoor-
Tule metsa- R. Rannap
Lastekoor-
Majake mere ääres Ü. Vinter,
Mudilaskoor- Burattino laulO. Ehala
Meeskoor-
Muhu tants
Ühendkoor-
Mis maa see on
Sisask (www. youtube.com X1 Noorte laulupidu)* *

  • Tunneb kooriliike tämbri järgi,
  • tunnetab ühislaulu ja laulupeo väge,
  • teab oma kooli kooriliike ning kirjeldab/
iseloomustab neid.
Kui Kungla rahvas
  • Liigub refräänis laulu saatel tantsusammudega.

  • Loob kunstitöö muitsestkunglast.
(leiab teavet IKT abil),
Kui Kungla rahvas
  • mõtleb refräänile pinginaabriga lihtsad tantsusammud.


b) Kui mina laulan
M.Saar (lk 102)

Ettevalmistavalt astmetega.

  • laulab vastavalt dünaamikale, selge diktsiooniga.
Kui mina laulan
  • Määrab laulu helistiku.

  • Tunneb kooriliike, häälerühmi,
  • teab laulupeo traditsiooni tekkelugu,
  • teab eesti tuntumaid koore, kooride dirigente (TV ül 24).



25.- 26. nädalOrkester

Dirigent

Lõiming:
kirjandus
teksti mõtestamine, L. Tungal); matemaatika(taktimõõt, helivältused);

Läbiv teemaväärtused ja kõlblus
(eesti instrumentaal-muusika väärtustamine).
Valikuliselt:
a)Pillimehed J. Haydn, sdn H.Roos, sõnad L. Tungal ( lk 103)

Kuulmise järgi.

  • Laulab reipalt ja marsilikult selge diktsiooniga, arvestades õpilase muusikalisi võimeid kahehäälselt intonatsioonipuhtalt.

  • Teab esimest Eesti puhkpilliorkestri asutajat ja orkestrit, sümfooniaorkestri tekkelugu,
  • tunneb sümfoonia- orkestri
pillirühmi ja pille,
  • nimetab erinevaid orkestriliike ja pillikoosseise
(lk 104-107 ül 25)
  • teab eesti tuntumaid orkestridirigente ja orkestreid,
  • teab mõiste partituurtähendust.
Pillimehed
  • Saadab plokkflöödil ja/või kõlapulkadel, trummil…
(TV lk 44 partituur)
Sümfooniaorkester, dirigent Neeme Järvi Peer Gynt E. Grieg (http://www.youtube.comBerliner Philharmonice)* *
Puhkpilli orkester-
Popsidwww.youtube.comPopsid- Sepapoisid)* *

  • Eristab orkestri koosseisu kuuluvaid pillirühmi,
  • iseloomustab kuulatava orkestri tämbrilist omapära,
  • Teab N. Järvi tähendust eesti muusikas.
Pillimehed,
  • Väljendab muusika iseloomu takti viibates 4/4 taktimõõdus,
  • marsib vahemängudes.


  • Kujundab dirigendina oma tempo ja /või dünaamika õpitud laulule.


b)Muusikamaias
H. Hindpere, sõnad O. Roots (lk 108)

Kuulmise järgi. Laulab vahelduvas tempos A-osas jutustavalt, B-rütmikalt, selge diktsiooniga, vastavalt võimetele -kahehäälselt.
Muusikamaias
  • Määrab laulu vormi,
  • tunnetab 2-osalist taktimõõtu,
  • teab laulus esinevate pide- ja sidekaare tähendust.

Muusikamaias
  • Väljendab muusikat takti lüües.

27.-30.
nädal
Eesti rahvamuusika

Regilaul
Uuem rahvalaul

Mart Saar, Veljo Tormis, Cyrillus Kreek

Rahvalik laul

Lõiming:
kirjandus
(J. Hurt, teksti mõtestamine)
ajalugu
(eesti kultuuri- pärimus);
kunst, käsitöö
(rahvariide motiiv).

Läbiv teema:
kultuuriline identiteet(regilaulu väärtustamine);
tehnoloogia ja innovatsioon (õpitu kinnista-mine IKT abil)
Loomine
regilaul Jõhvist ( lk 112)

Ettevalmistavalt astmetega,

  • Oskab laulda regilaulu,
  • laulab mõnuga.

  • Iseloomustab regiviisi,
  • teab mõisterahvaloomingtähendust,
  • teab rahvaluule kogumise algatajat,
  • teab regilaulu tunnuseid, liike, ( lk 110-112 tv lk 45, 46),
  • tuletab meelde heliloojaid, kes oma loomingus on kasutanud regilaulu.

Valikuliselt:
  • Mängib vanema ja uuema rahvalaulu kinnistamiseks valikvastustega interaktiivset mängu:
LINK ( A. Ermast)* * )
Loomine
  • saadab laulu kandlel.
Valikuliselt:
a) regilaul autentses esituses Kiigele
(Eesti kalendri-laulud viisidega CD, 68)* *
b) regilaulu töötlus -ansambel “Mälutagune”Upa upa põllukene e (CD 1 Tore sõit )* *

c) Regilaulu töötlus-V. Tormis Raua needmine(youtube. com RAM, Metsatöll)* *

d) regilaulu töötlus- ans. Oort Öised orjad
(www.youtube.com)
e) regilaulu autentne esitusÖised orjad
CD 3 ,15)

Loomine rühmatööna
  • Lavastab liikumise vastavalt laulu murdekeelsele tekstile, esitleb.

  • Loob regilaulu põhjal omaloomingulise muster/orana-mendi,
  • kasutab vastavalt laulu iseloomule värve ja kordusmotiive. (Leiab nt seoseid eesti rahvariide vöö motiividega)

Laulge poisid
Eesti rahvalaul (lk 119)
sõnad A. E. Thomson

  • Kuulmise järgi.

  • Laulab polka tempos julgelt, väljendus-rikkalt,
  • rõhutab meetrumit.
  • Teab uuema rahvalaulu tekkeaega, tunnuseid,
(lk 118, TV ül 28)
  • selgitab rahvaliku autorilaulu tähendust.
Laulge poisid
  • Mängib salmisosas rütmipillil rütmiostinatot
ja refräänis pinginaabriga kehapillil.
  • Võrdleb regilaulu autentset esitust tänapäevaste töötluste ja esitustega, leiab sarnasusi, erisusi.

Laulge poisid
  • loob refräänile kaasmängu kehapillil (paaristöö pinginaabriga).
30.-32. nädal
Eesti rahvapillid
(kordavalt)

Rahvatants

Polka, valss

Lõiming:
eesti keel
(teksti mõtestamine, väljendusoskuse arendamine);
matemaatika
(tm, helivältused);
ajalugu
(eestlaste pärimus, rahvapillid, rahvatants);
kehaline kasvatus(liikumine, tants).

Läbiv teema:kultuuriline identiteet
(eesti pärimuskultuuri väärtustamine ja edasikandumine)
Valikuliselt:
a)
Talurahvamäng eesti rahvamäng ( lk 129)

Kuulmise järgi, ettevalmistavalt astmetega

  • Laulab reipalt, väljendusrikkalt

  • Teab eesti rahvapille ja liike,
  • tunneb eesti rahvapille kõla, originaali ja pildi järgi.


Eesti rahvapillid:
a) Võimalusel Teatri- ja Muusikamuuse-umi külastus,
b) kodukandi rahvamuusika ansambli kontsert.


Valikuliselt: parmupill-Parmupillipolka
(CD 4, 2);
torupill-
Labajalavalss
( CD4, 3)
sarv-Sarvelugu
(CD 4, 4)
vilepill-Taaveti polka (CD 4, 7);
lõõtspill- Julge Juuli polka
(CD 4, 9).
Talurahvamäng
  • liigub lähtuvalt laulu tekstile.(lk. 129).

  • Tantsib ühe või paari kuulatud muusikapala järgi.


Talurahva-
mäng
  • Improviseerib mängust tulenevaid tegevusi.



b)Targa rehealune
(H. M. Järv Laulik 4. kl, lk 15)

Ettevalmistavalt
astmetega.

  • Laulab viisi voolavalt,
  • tunnetab sõnade sugereerivat mõju.

  • Teab eesti rahvatantse,
  • tunneb muusika järgi õpitud rahvatantsu. (Lk. 126, 127, tv ül 28)
Targa rehealune
  • saadab väikekandlel.
  • Tunneb pilli kõla järgi, iseloomustab seda,
  • tunneb polkat ja valssi taktimõõdu järgi.

Vanamoodu reinlender(CD,4 14), Ingliska
(CD 4,15); Pulmakokkade labajalg (CD 4,17); StraussTriks traks polka (CD 4, 26) ja Marupolka (CD 4, 8)

  • Iseloomustab tantsude karakterit, leiab sarnasusi, eri-nevusi (TV ül 28),
  • tunneb kuulatud rahvapille,
  • määrab tantsude taktimõõdu ja helilaadi,
  • iseloomustab muusika tempot, dünaamikat.
Targa rehealune
  • Liigub “ahelana.”
(`3)
Valikuliselt:
  • Koostab õpimapi vabalt valitud eesti rahvapillist.* * (`2)
33.-34.
nädal
Emadepäev

Eesti heliloojate muusikalid*
(lisateema* )

Lõiming:
kirjandus
(teksti mõtestamine, muusikalide süžee);matemaatika
( taktimõõt, helivältused);
kodundus
(toidu valmistamine).

Läbiv teemaväärtused ja kõlblus
(pere kui väärtus )
tervis ja ohutus
(tervislik toitumine).
Kimbuke kevadet
S.Kaasik ( lk 142)

Astmete järgi.

  • Laulab rõõmsalt, selge diktsiooniga, arvestades individuaalselt õpilase muusikalisi ja vokaalseid võimeid.
  • Määrab laulus JO asukoha,
  • kinnistab õpitud astmeid ja helivältusi.

Kimbuke kevadet
  • Saadab trianglil.

Laul emale
A. Mattiisen

  • Iseloomustab meloodiat ja laulu muusikalisi väljendusvahendeid,
  • tunnetab laulu, emotsiooni,
  • määratleb ja iseloomustab esitajate koosseisu.

  • Loob kuulatud laulu põhjal emale värsirea.



Saab sööki ja jooki
Ü. Vinter, sõnad E. Vetemaa
Muusikalist Pipi ( lk. 131)
Kuulmise järgi.

  • Laulab hoogsalt valsi tempos,
  • tunnetab muusikalist lauset ja fraasi ning pöörab tähelepanu õigele hingamisele.
  • Teab muusikali tunnuseid,
  • oskab nimetada tuntumaid muusikale ja nende heliloojaid,
  • arutleb pereväärtuste teemal.

Detektiiv Lotte
(www.youtube.com Vanemuise etendus)* *
  • iseloomustab muusika karakterit,
(solist, orkester)
  • teab muusikali tunnuseid.
Saab sööki ja jookiräfrään:
  • Liikumine ja kaasmäng kehapillil
(paaristöö).
Saab sööki ja jookirefrään:
  • Loob refräänile liikumise koos kehapillil mängimisega (paaristöö).
35.Kordamine

Õuesõpe

Lõiming:
eesti keel
(teksti mõtestamine);matemaatika
(taktimõõt, helivältused);
loodusõpetus ( helid looduses).

Läbiv teematervis ja ohutus (tervislik looduslähedane õpikeskkond-õuesõpe).
Lugu otsas R. Päts, tekst rahvaluulest
( lk 146).

Kuulmise ja astmete järgi.

  • Laulab hoogsalt selge diktsiooniga, vastavalt võimekusele kahehäälselt.

  • Kinnistab õpitud teadmisi ja oskusi,
  • vastab 5. klassi ainekava olulisematele küsimustele (lk 147)

Õpitu kinnistamine.

  • Saadab õpitud laule erinevatel pillidel.

  • Kuulab, tunneb ja iseloomustab enam meeldinud muusikapalu. Viktoriin.

  • Liigub/varieerib liikumist õpitud lauludes, mängudes.

  • Esitab õppeaasta jooksul valminud omaloomingulisi muusikapalu.


Õuesõpe - Kohtumine põneva isiksusega, mis seotud kaudselt muusikaga (nt linnuteadlane, zooloog, füüsik ), aga ka muusiku(te)ga.
Ühislaul - loodusega seotud ühislaulude laulmine.
Lõiming:
  • eesti keel (teksti mõtestamine)
  • matemaatika ( taktimõõt, helivältused);loodusõpetus ( helid looduses)
  • Läbiv teema: Tervis ja ohutus: (Tervislik looduslähedane õpikeskkond-õuesõpe). Keskkond ja jätkusuutlik areng. Elukestev õpe ja karjääri planeerimine ( tutvumine erinevate elukutsetega).

    • põhiõppevaras mittesisalduv õppematerjal.
(`1) loob liikumise valitud muusika väljendusvahendile. Ülejäänud rühmaliikmetel on ülesanne arvata, millisele muusikalisele väljendusvahendile liikumine loodi* *
(`2) Õpimapis sisaldub nt lühiuurimus, ristsõna või mõistatus, muinasjutt - nt teemal kuidas pill tekkis, mil moel sai omale kuju või hääle.Töö illustreeritakse pilli joonise või fotoga. Õpilased avaldavad arvamust, milline uurimuse osa kõige enam meeldis* *
(`3) liigumine “ahelketina” .Viimane keti lüli kaasab uusi liikmeid, kuni liigub kogu klass* *

1 комментарий: